Budgetteren
Rapportering

Budgetteren, heeft dat wel zin? 5 CFO tips!

De zin van budgetteren

Budgetteren is een uiterst waardevolle oefening om korte termijn ambities financieel te vertalen en daarmee de korte termijn bedrijfsdoelstellingen te definiëren. Het hoofddoel van een budget is immers om de werkelijke resultaten te vergelijken met het budget en te begrijpen waarom het bedrijf sterkere of minder sterke resultaten neerzet.

De onzin van budgetteren

Budgetteren is zinloos als een bedrijf er niets mee doet, er niets uit leert of er halsstarrig aan wordt vastgehouden wanneer zich opportuniteiten voordoen of de marktomstandigheden veranderen

Het juiste evenwicht

Alles draait om evenwicht. Een budget is geen keurs lijf, maar een dynamisch instrument dat een bedrijf en haar team een kompas en objectief meetinstrument biedt, met als doel leren inspelen op wijzigende marktomstandigheden.

5 CFO tips voor een impactvol budget

1. Budgetteer maximaal één jaar

Langere periodes hebben waarde in financiële/strategische plannen, maar voor een gedetailleerd budget is één jaar ideaal. Kortere cycli maken het mogelijk om sneller bij te sturen waar nodig.

2. Focus op brutomarge en duik niet in de kleine kosten

Duik in de brutomarge en verspil geen tijd aan niet-relevante kosten. Een impactvol budget geeft de essentie weer hoe het bedrijf daadwerkelijk inkomsten genereert.

3. Creëer twee scenario's: een realistisch groeibudget en een ambitieus budget

Het opstellen van twee scenario’s stelt een onderneming in staat stelt zowel realistische groeidoelstellingen als ambitieuze doelen te overwegen. Dit geeft ruimte voor flexibiliteit en stimuleert innovatieve ideeën.

4. Maak het budget begrijpelijk en geliefd bij je team

Zorg ervoor dat het team niet alleen begrijpt maar het budget ook omarmt. Koppel een bonussysteem aan de belangrijkste parameters (KPI’s) en je hebt een team dat gemotiveerd is om de doelen te bereiken.

5. Meten, Weten, Actie!

Rapporteer periodiek de werkelijke resultaten versus het budget en begrijp de afwijkingen. Belangrijker nog, koppel er concrete acties aan. Meten en weten zijn slechts de eerste stappen; actie is de sleutel tot succes.

Budgetteren is geen statisch proces, maar een dynamisch instrument voor groei en aanpassing. Door deze vijf tips te omarmen, kunnen KMO's met vertrouwen hun financiële toekomst tegemoet zien. Budgetteren is niet slechts een taak; het is een reis naar financiële wijsheid en duurzaam succes.

Meer meten? Neem contact op via info@pyllar.be of laat je gegevens na via onze website.

Pieter Coenen
Co-Founder Pyllar
LinkedIn

Persoonlijk kennismaken? Graag.

Nood aan een externe CFO of overnameadviseur? Wij vertellen u graag meer tijdens een kennismakingsgesprek. Laat uw gegevens achter en dan nemen wij zo snel mogelijk contact op.